Improwizacji czas dalej!



- Rzućcie jakieś hasło! - krzyczy ze sceny aktor.
Bardzo szybko na sali, publiczność wykrzykuje pojedyncze słowa!
Z ciemności słychać – „PRALKA”.
- Dobrze, Czy ja usłyszałem pralka, no to tak jedziemy z pralką! Zaczynamy!
Tak właśnie najczęściej zaczyna się spektakl tak zwany spektaklem improwizacyjnym,
ku któremu dzisiaj chciałabym złożyć ukłon. Zacznijmy od początku-  trochę historii, jak powstał teatr improwizowany!

Teatr improwizowany, znany również pod nazwą Impro. Jest to forma teatru, podczas której aktorzy tworzą spektakl na żywo, bez scenariusza, bez żadnego przygotowania, korzystając jedynie z zasobu własnych umiejętności. Tak, improwizacji można się nauczyć! Ale najpierw poznajmy pokrótce historię powstania obecnie oglądanego teatru Impro. Impro nazywamy sztuką, która swoimi korzeniami sięga  XVI-wiecznej Commedia dell’arte, natomiast współczesny jej kształt zawdzięczamy pracy Violi Spolin, Keitha Johnestona i Dela Close’a z drugiej połowy XX wieku.
.

Viola Spolin – jest autorką książki „Improvisation for the theatre”. Pracując z emigranckimi dziećmi stworzyła reżyserskie techniki pracy z aktorami, które pomagają przede wszystkim rozwijać spontaniczność i bardziej koncentrować się na chwili obecnej. Tworząc takie ćwiczenia i gry improwizacyjne, jej celem była chęć pomocy aktorom w odblokowaniu potencjału swej twórczej ekspresji i rozwinięciu kreatywności, wyzbyciu się wstydu. Techniki improwizacji stworzone przez Violę Spolin używane są do dziś.

Drugi z wymienionych, Keith Johnstone, autor książek „Impro: Improvisation and the Theatre” oraz „Impro for Storytellers”, jest jednym z niewielu propagatorów sztuki improwizacji na całym świecie. Jego początkowym celem było ukazanie sztuki teatralnej, jako bardziej atrakcyjnej dla zwykłych ludzi. Połączył więc sport i teatr, organizując dla grup teatralnych zawody, które polegały na konkurowaniu w grach improwizacyjnych na scenie. Kombinację tę nazwał „teatrosportami” (ang. Theatresports).
I tak właśnie działania tych osób pozwoliły na stworzenie osobnej formy sztuki.
Większość spektakli improwizowanych ma charakter komedii, a nie dramatu. Może jest to spowodowane tym, że we wszystkich formach improwizacji aktorzy tworzą dialogi i akcję w trakcie występowania. Nieprzewidywalna natura takiego występu przeważnie zmierza w kierunku komedii, to mogłoby być możliwym tłumaczeniem tego faktu.  Dramatyczna zaś improwizacja, jest również używana przez wiele grup i artystów, jednakże jej głównym celem jest, by stworzyć  tekst i treść do późniejszych występów - tzw. teatrów "organicznych" - ta metoda szczególnie preferowana jest przez twórców teatru eksperymentalnego oraz praktyków terapii dramą, natomiast tajemnice ich form zgłębimy w następnych postach na blogu.


https://www.austinchronicle.com/imager/b/newfeature/938189/764d/arts_feature1.jpg

Różnica miedzy spektaklem teatralnym, a spektaklem improwizowanym?

Jako pierwsza, nasuwa mi się myśl – kontakt z publicznością. Teatr improwizowany pozwala sobie często na bardzo aktywny kontakt z publicznością, który jest często nieobecny w teatrze podczas spektaklu tworzonego na podstawie konkretnego scenariusza - tam interakcja „aktor-widz” ogranicza się do minimum. Podczas takiego kontaktu z publicznością na początku spektaklu improwizowanego nakreślamy tzw. element rzeczywistości, miejsce, czas, wiek postaci, imiona itd. Zazwyczaj odbywa się to podczas wyjścia na scenę aktora przez  siedzących na widowni i rzuceniem pytania w stronę publiczności, które jednakże, nie jest nastawiane na odpowiedź, jego celem jest wybrzmieć. Kolejną różnicą jest fakt, że spektakl improwizowany nie posiada scenariusza. Bardzo często grupy improwizacyjne czerpią inspirację z publiczności, prosząc ją o sugestię. Jest to sposób na zaangażowanie publiczności oraz dowód, że przedstawienie nie jest reżyserowane, tylko dzieje się na ich oczach, tu i teraz. To jest właśnie magia teatru improwizacji!

Pierwsze teatry improwizowane powstałe w Polsce

Pierwsze teatry improwizowane powstały ok. 2007 roku:

No Potatoes (Lublin) zał. Przemysław Buksiński (aktualnie: Poławiacze Pereł Improv Teatr)
Grupa AD HOC (Kraków)
Teatr improwizowany Klancyk (Warszawa)
W Gorącej Wodzie Kompanii (Gdańsk)

A w 2017 roku w Polsce istniało ponad 100 amatorskich teatrów zajmujących się improwizacją.
W Polsce organizowane są również festiwale teatrów imrpowizowanych, najbardziej znane to:

ImproFest (Kraków)
Podaj Wiosło (Gdańsk)
Warsaw Improv Festival (Warszawa)
Improdrom (Bydgoszcz)

Polecam Wam bardzo serdecznie wybrać się na takie wydarzenie. Nie zawiedziecie się i na pewno ciekawie i ekscytująco spędzicie czas! Gdy wstukacie „Impro i okolice” (lub wasze miasto) to, kto wie, może odkryjecie, że takie miejsce znajduje się na wyciągniecie ręki! Z mojej strony mogę Wam polecić spędzenie wieczóru w IMPRO KRK - grupie działającej przy Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Takich miejsc w samym Krakowie jest znacznie więcej, więc zachęcam  Was w ramach czasu wolnego w nich zagościć! Tutaj przesyłam Wam link do strony grupy IMPRO KRK https://teatrwkrakowie.pl/spektakl/impro-krk, zajrzyjcie śmiało! Tyle na dziś, do zobaczenia w następnym blogu!
Trzymajcie się cieplutko i zdrowo!
Callmesprat_

Komentarze

Popularne posty